onsdag 2. april 2008

Jentetur og brannmannlek

Dag 3

I dag gikk noen av jentene og to av de ansatte på avdelinga på tur i barnehagens nærområde. Vi er så heldige at nærområdet til enhver tid er fullt av masse anleggskjøretøyer, og det fikk jentene erfare! Vi fikk høre at de hadde sett både lastebiler, små og store gravemaskiner, gaffeltrucker og enda mer! De hadde til og med gått inni når anleggsarbeiderne var et stykke unna. Dette var turen hvor jentene fikk vist sin kompetanse på feltet, og beviste at temaet kjøretøyer slett ikke er en gutteting. For jentene var helt i fyr og flamme! Et av våre prosessmål retter seg mot likestilling, og at både gutter og jenter skal oppleve varierte utfordringer og få like mye oppmerksomhet. På denne turen fikk kanskje jentene noen erfaringer de ikke har fått før? For hvor ofte utfordrer vi egentlig jentene på "gutteting" og omvendt? Personalet sin reaksjon var ihvertfall at dette må de gjøre mer. Og du hvor spennende det blir å ta med guttene på den samme turen -kan vi se noen forskjeller? Tilbake fra turen var to av jentene med på PC'en og så på bildene som ble tatt. De var med og bestemte hvilke vi skulle henge opp, og hjalp oss med det. Slik kan de minste også oppleve medvirkning i dokumentasjonsprosessen.

Mens jentene var på tur, lekte vi andre i barnehagen. Vi hadde laget blålys av avskjærte tomflasker som vi hadde malt blå. Med hageslanger bundet fast til den røde lekebilen ute, blålys på taket, og unger med brannhjelm var alt lagt til rette for brannmannlek. Vi prøvde jo i går også, men opplevde at det var lettere å få med barna i dag. De tok også mer styringa på leken sjøl, og leken ble mer variert. Kanskje hadde det noe med at vi hadde en annen brannbil, eller kanskje var det fordi de hadde fordøyd det hele bedre? I utetida kom både søppelbilen og feiebilen forbi, og da stormer nesten alle barna bort til gjerdet for å se.

I samlingsstund i dag presenterte vi brannstasjonsangen for barna. De var veldig med på bevegelsene, det var gøy å se. Vi må nok øve mye mer før vi får de med på teksten, men forhåpentligvis blir de også med å synge etter hvert.

Som tidligere nevnt i denne bloggen, så blir de formelle læringssituasjonene filma. Det er vanskelig å definere hva som er formelle læringssituasjoner, så vi jobber med å finne en definisjon på begrepet. Er det kun det som er voksenstyrt? Er det kun det som skjer i samlingsstund? Må alt være planlagt til punkt og prikke? Samlingsstunden i går ble ihvertfall filma, og undertegnede var så heldig å lede den 20 minutter lange hendelsen. Kameraets tilstedeværelse påvirket meg selvfølgelig til en viss grad. I dag fikk vi utdelt filmen, og jeg var overrasket over hvor bra det gikk å se meg sjøl på film. Kanskje vil jeg føle det lettere å ha kameraet rundt nå, som jeg vet at det går fint å se på? I morgen skal filmen diskuteres i personalgruppa, og det blir spennende. Vi skal også få med noen av barna på å lage kjøretøyer av melkekartonger og diverse i morgen.

2 kommentarer:

Bloggemamma sa...

Hei!

Så kjempegøy å lese om hva dere driver med i barnehagen og tanker bak og rundt det. Vi som foreldre setter kjempestor pris på det engasjementet dere viser i forhold til barna og alt det morsomme dere tar dem med på. Så - stå på, jenter!

May-Linda - mamma til Isak

Kristine sa...

Tusen takk! Det er kjempekoselig at dere foreldre er inne her og kikker! Vi setter veldig pris på deres tilbakemeldinger, vi jobber tross alt med det kjæreste dere har!