søndag 6. april 2008

Bilvei og formingsaktivitet

Dag 5 -fredag 4. april

Fredag hadde vi en liten overraskelse til ungene... På uteplassen i barnehagen har de en asfaltert vei som slynger seg mellom sandkasser og lekeapparater. På denne veien hadde vi laget stipla midtstripe, og fotgjengerfelt. Vi merket opp parkeringsplasser og satte ut alle trehjulssykler og små motorsykler. Alt dette sto klart da førstemann kom ut. Han sperret opp øynene, utbrøt "Æ ska kjøre over veien!", før han jogga bort til akkurat den motorsykkelen han helst ville ha -en rosa motorsykkel! Da alle barna fra vår avdeling var ute, kunne vi observere at absolutt alle lekte med syklene, gutter så vel som jenter! Etter endt første uke kan vi ihvertfall konkludere med en ting: disse barna fenges av at det skjer noe, de søker opplevelser og læring, og mange av dem kaster seg inn i aktivitetene!


Etter hvert som også den andre småbarnsavdelinga kom ut, ble det flere om syklene, og barna begynte å bevege seg mot andre aktiviteter. Vi ser at mange trives med lek i sandkassa, og dette vil vi gjøre mer ut av på mandag. Da skal vi bygge opp sandkasse med veier og tuneller, en rot vi har funnet ved stranda og lignende. Slik vil vi gjøre en ellers ganske flat og kjedelig sandkasse mer spennende og utfordrende. I tillegg er flere av barna svært interessert i å grave etter meitemark. Så om vi skulle bli lei av temaet kjøretøyer, så vet vi hva vi kan gå over på.. Til venstre er en liten barnehånd med en nesten livløs meitemark i. "Eieren" av marken var svært stolt!


Seinere på dagen fikk vi med noen av barna på formingsrommet. Vi hadde lyst til å lage kjøretøyer ut av melkekartonger, noen runde plastkorker og diverse annet materiell. Anette og jeg tenkte og diskuterte mye på fohånd i forhold til hvordan vi skulle løse formingsoppgaven. Det var ingen tvil om at vi ønsket å legge fokus på prosessen, og ikke på resultatet. Likhet til kjøretøyet skulle ikke ha noen betydning, er melkekartongen en gravemaskin for barnet, så er den det! Men hvordan skulle vi få med barna på å lage et kjøretøy?! Vi valgte denne strategien: Vi kom inn, Anette proklamerer at hun har lyst til å lage bil! Hva har de lyst til å lage? Etter litt tenking, så ble det avgjort at vi ville få to gravemaskiner og en lastebil. Den ene gravemaskina skifta litt mellom å være bil og gravemaskin, men resultatet ble en gravemaskin. Anette og jeg hadde på forhånd diskutert at dersom det var noe annet enn et kjøretøy de hadde lyst til å lage, så skulle det være helt greit. Vi jobber jo med barns medvirkning.. Men det kan være en utfordring å se verdien i de andre tingene de vil lage, eller i andre aktiviteter, når vi sjøl er så opphengt i kjøretøyer!


Det var fascinerende å se barnas konsentrasjon i arbeidet, og deres mål og plan for prosessen. For sjøl om noe "bare ble sånn", så var det tydelig at de hadde en hensikt med mange av grepene de tok. Noe var litt vanskelig, men som et av barna sa ve spørsmål om han ville ha hjelp; "nei, æ klarer det sjøl etter hvert" -og det var klart han gjorde! Til slutt malte vi kjøretøyene. Lastebilen fikk rødt lasteplan og gule hjul, og vi fikk en rød og en gul gravemaskin. Kan dette si noe om barns kunnskap og læring? Har ikke arbeidskjøretøyer ofte disse fargene?


Alt i alt kan vi oppsummere at første uke har vært utrolig spennende! Og samtidig ligger det mange utfordringer i å jobbe slik vi gjør nå. Vi ser at flere foreldre er inne her og ser, og det setter vi veldig pris på! Vi gleder oss til uke 2!

Ingen kommentarer: