torsdag 10. april 2008

2. refleksive samtale og utforskning på formingsrommet

Dag 9

I dag gjennomførte vi den andre refleksive samtalen, denne gangen med utgangspunkt i video fra jenteturen i forrige uke. Vi fikk en svært spennende diskusjon, hvor vi blant annet var innom følgende: Vi definerer turen som en formell læringssituasjon, fordi turen hadde en hensikt; de voksne hadde fokus på et tema de ønsket barnas oppmerksomhet på. Samtidig tok de "sløyfer" utenom -de snakket blant annet om fotball da de gikk forbi Sør Arena. Slik fikk barna mulighet til å styre samtalen. Medvirkning kommer også til syne i måten samtalen føres. Er barnet rolig i sin væremåte, følger vi barnets følelsesnivå, og begynner ikke å sprette rundt og hoie. I filmen ser vi et av barna ved siden av en voksne. Barnet kikker stille framfor seg, og den voksne gjør det samme. Noen kommentarer og spørsmål stilles mellom dem, og de utforsker noe sammen -i sin stillhet, på samme følelsesnivå. Vi ser at de voksnes engasjement er betydningsfullt for å opprettholde barnas interesse. Dersom vi som kulturformidlere blir utydelige, mister barna fort interessen. I tillegg til tydelige voksne, skapes interesse hos disse jentene av at det skjer noe. Dessuten var det mye høy lyd i situasjonen, hvilket er både spennende og kanskje litt nifst.

For oss voksne er det lett å være engasjert når vi samspillet er fokusert rundt noe vi sjøl synes er gøy. Men hva når vi ikke fenges av det samme som barna? Klarer vi å ta oss sjøl i nakken og holde på temaet allikevel? Ligger det flere muligheter der enn vi ser med en gang? Kanskje kan barna vise oss de mulighetene, hvis vi gir oss litt tid til å lytte til dem? Dette er en utfordring!

Til sammenlikning med gutteturen i går, så var det ikke de helt store forskjeller. Guttene er kanskje mer aktive underveis, de kommer med flere verbale uttrykk og har mer bevegelse i sin utforskning. Jentene var mer passive i inntaket av opplevelser. De var roligere, både verbalt og kroppslig. Jentene overrasket nok kanskje mest oss voksne, de var jo så interesserte! Og så fulle av kunnskap om dette "guttetemaet"! Det var uansett en positiv erfaring å dele gruppa på denne måten, både i jente- og guttegrupper, og i så små grupper. Det gjorde barna mer synlige.

Utpå dagen i dag tok vi med noen få barn inn på formingsrommet. Der hadde vi satt fram masse materiell, og vi ga ungene fritt spillerom. Her grep de tak i maling, og blanding av farger. Vi malte litt av hvert, og noen av ungene holdt på en time! Det er lenge! Særlig fokus på kjøretøyer ble det ikke, men det var uansett spennende å følge barnas initiativ på det de ønsket å utforske.

I morgen skal en gruppe på tur igjen. Vi skal ta med motorsyklene ut av barnehagen, og på tur innover mot sjøen. Det blir en ny opplevelse! :)

Ingen kommentarer: